zeepier-op-leka-2022.reismee.nl

Woensdag de laatste visdag en de terugreis op donderdag

Dagje blog gemist vanwege de drukte van het inpakken.

Woensdagochtend zijn we lekker vroeg gaan vissen, met de afspraak om rond 12:00 uur terug te zijn in de haven. Om 08:00 zaten we al op het water. Vissen was net als dinsdag een stuk beter dan daarvoor. Opnieuw vangen Dirk en Reint de meeste vis. Reint aan een banaanpilker en Dirk aan een gouden pilkerje waarvan de naam niet uitgesproken mag worden omdat die te onkuis is voor deze blog. Uiteindelijk de dag afgelopen met een mooi zooitje vis.

De middag hebben we doorgebracht met het in alle rust opruimen van onze spullen en het inpakken. We koken een kilo pasta met een enorme pan gehaktballetjes in pastasaus. Je zou denken daar kun je een weeshuis mee voeren. Echter, de pannen waren leeg!

Karl Oddvar was weer terug en kwam even langs met Isabell om te horen hoe alles gegaan was. Hij neemt die 40 liter diesel die we over hebben van ons over. Hij zal ook de boot betalen die we van Vidar gehuurd hebben nadat onze boot defect was geraakt. Hij verteld te overwegen om het huis niet te renoveren, maar te vervangen door een nieuwe. Hij geeft namelijk nog een compleet huis liggen in de stal bij Isabell. Dat huis heeft echter maar 4 slaapkamers, dus wij hopen dat hij uiteindelijk toch voor renoveren kiest. Na zijn bezoek gaan we snel de laatste zaken afronden en naar bed. Het inpakken van de vis vergt nogal wat inventiviteit. We blijken inmiddels meer gevangen te hebben dan we in de koelboxen kunnen meenemen. De ruimte die sommigen in hun privé-bagage gereserveerd hadden om eventueel extra vis mee te nemen is niet heilig meer en moet ook die vis gedeeld worden. Dat leert dat je dubbel nadeel hebt als je zuinig bent met spullen meenemen.

Morgen moeten we er om 05:00 uur uit omdat de snelle postboot van Leka naar Namsos als om 06:55 vertrekt. We worden wakker in een grijze wereld met regen en veel wind.

Dat beloofd een hobbelige reis te worden met de ferry. Die blijven immers in bijna in alle weer doorpoken met 45 km/u. Strak op tijd hebben we de spullen op de haven. We kunnen de auto laten staan, die haalt Isabell later op.

Aan boord starten we maar snel met het ontbijt. We moeten namelijk een hele klus kwarteleitjes pellen en dat priegel werk doe je niet als de boot teveel hobbelt. Dat was een geintje van Isabel. We vroegen om 8 grote eieren of het dubbele aantal aan wat kleineren eieren. Isabell kon met die wetenschap niet zoveel een heeft 8 grote eieren en 40 kwarteleieren gebracht zodat we die keuze zelf konden maken. Al snel hobbelt de ferry zodanig dat we zo nu en dan bijna gewichtsloos zijn. Soms zien we seconden lang helemaal niets door het opspattend zeewater als de boeg in de golven duikt (Hobbelig ritje op de snelle postboot van Leka naar Namsos. - YouTube).

Op de haven in Namsos staat de bus al te wachten en vertrekt als we alle bagage ingeladen hebben. Al snel worden de 1e elanden gespot die gewoon langs de weg in de graslanden lopen te grazen (op de heenweg moet de bus zelfs in de remmen om er een te ontwijken). Op diverse plekken zien we groepen kraanvogels direct langs de weg in het grasland lopen. Prachtige dieren, jammer dat we daar geen foto van kunnen maken.

In Steinkjer is het een klein half uurtje wachten op de trein naar het vliegveld.

Ook dat deel van de reis verloopt voorspoedig en komen om 13:10 aan op het vliegveld. Daar zitten we nu te wachten tot we de bagage kunnen inleveren en door de douane/beveiliging kunnen.

marinka

tjee, het zit er alweer op. Gelukkig konden jullie de laatste dagen toch fijn vissen. Voorspoedige terug reis en kom heel thuis. Ik heb weer genoten van de verhalen en mooie foto's!