zeepier-op-leka-2022.reismee.nl

De 2e maandag en gelijk de 2e dag dat we niet de zee op kunnen

Opnieuw lekker uitgeslapen vanochtend. Dirk en Wiegert waren het eerst op om 08:30 uur. Vandaag voor het ontbijt een zachtgekookt krielkip-eitjes dat net ets groter was dan gemiddeld. De eieren beginnen op te raken, dus hebben we Isabell nog maar eens gevraagd om een voorraadje waarmee tot en met donderdag uit de voeten kunnen.

Het is vandaag al weer prutweer vandaag. De sneeuw en hagel zeiken uit de lucht en het waait nog steeds hard. Vannacht bulderde de wind om het huis. Ook nu zal de wind zal in de loop van de dag alleen maar toenemen.

We willen nog Torrfisk (gedroogde kabeljauw) meenemen naar huis, maar we zien Bjørn Øger (de lokale beroepsvisser) helemaal niet. Normaal komt hij bijna elke dag wel even bij zijn boot kijken en een praatje met ons maken. Vorig jaar september leverde hij ons nog een pan vol krabben en hadden we hem een flesje cognac beloofd. Dit keer laat hij echter verstek gaan. Karl Oddvar laat ons weten hem wel te zullen bellen over torrfisk als hij dinsdag weer thuis is. Dus hopen dat Bjørn Øger torrfisk voor ons heeft.

We wachten de weersontwikkeling gelaten af. Het wordt wel steeds droger en de zon komt er vaker door. Het wordt dus steeds meer een buiig type weer en langere periodes droog. We besluiten daarom om in de middag weer naar boven naar het forelmeer te gaan.

Daar aangekomen vangen we al snel enkele kleine forellen. Ik sta steeds weer te kijken hoe fraai die dieren er uitzien. De meesten zetten we weer terug. Enkelen die zo diep gehaakt zijn dat de lijn afbreekt of de vis begint te bloeden nemen we mee.

We op het eiland rondrijden met de oude taxibus van Karl Oddvar's taxibedrijf. We lijken wel bekende eilanders, want grappig genoeg zwaait iedereen naar ons om vervolgens verbaasd te kijken dat er een vreemde kop achter het stuur zit.

Om een uurtje of 5 vertrekken we weer richting ons huis. Eenmaal thuis nemen we een lekker biertje dat gebrouwen is op Leka en dat we gekregen hebben van Lydia (de ex van Karl Oddvar). Die biertje zijn heel erg goed gebrouwen. Lekker veel heel goede hop maakt het een heerlijk fruitig biertje met een lekker bittertje.

Vandaag eten we kibbeling van incourante soorten vis en stukken kabeljauw zoals buikflappen, keeltjes en wangen.

Het is een hele berg en tot stomme verbazing van de koks Rien en Dirk gaat het toch allemaal tot de laatste korrel op. Da's weer een nieuwe kookervaring: kibbeling bakken in een gewoon pannetje op de kookplaat.

Nu maar hopen dat we morgen wel weer op zee kunnen vissen.

Reint

De kibbeling smaakte ?

Mieke

Die Torrfisk oftewel stinkvis mag je daar laten hoor! Zo’n forel is wel lekker, ik hoop voor jullie dat er nog een paar mooie visdagen komen.

Liesbeth

Petje af hoor,,ondanks het slechte weer laten jullie de moed niet zakken. Hopelijk morgen een mooiere dag.

Gert

Jammer dat je weer het water niet op kan! Hopelijk was het vandaag beter?

Rinus

Jammer van het slechte weer
Hoe veel dagen nog, ondanks het slechte weer gaan jullie toch vissen nog veel succes