zeepier-op-leka-2022.reismee.nl

Zondag: de 1 dag dat we niet vissen

Het is prutweer vandaag. De regen zeikt uit de lucht en het waait hard. De wind zal in de loop van de dag alleen maar toenemen. Komende nacht zelfs tot windkracht 7 á 8. Dat wordt dus een rustdag vandaag. We ontbijten laat vandaag met een bakje zachtgekookte kwarteleieren (we zijn nu ongeveer door alle verschillende soorten eieren heen want er liggen alleen nog eieren van krielkippen). Gezegd moet worden dat alle eieren voortreffelijk smaakten met mooie grote en diep gele romige eidooiers.

Rien en Dirk hebben elk kroketten gemaakt van eendennekken. Beiden hebben een aantal kroketten meegenomen als snack.

Vandaag dus een goeie dag om de lunch maar te laten bestaan uit kroketten. Die moeten we ouderwets frituren in een pannetje frituurolie op de kookplaat. Zuinig als we zijn proberen we eerst de olie die hier nog in de kast staat. Het zijn aangebroken flessen, maar ze ruiken niet naar stopverf en lijken dus nog bruikbaar. Echter, als we het beginnen op te warmen komt toch al snel de stopverflucht naar boven. Dus dan toch maar ons net gekochte flesje zonnebloemolie gebruiken. Het frituren loopt prima en na een half uurtje zijn alle kroketten gebakken en kunnen we aan tafel voor de lunch. De olie zeven we later om opnieuw te gebruiken voor het bakken van kibbeling.

De kroketten van beiden producenten smaken prima.

In de middag is het iets droger en Dirk besluit ter gaan forelvissen in het meer (Nessvatn) op de fjell. Wiegert sluit zich daarbij aan. Tijdens de wandeling naar boven blijkt dat de wind in het dal dat naar boven leidt veel minder vat heeft. Het meer boven ligt als het ware ook in een kom met redelijk steile wanden er om heen. Ook daar is de wind daardoor niet hard. Alleen de forel laat het wat afweten. Na ca. 1,5 uur vissen slechts 1 keer een paar tuikjes op de dobber van een forel die kennelijk aan het aas snuffelde en 1 keer een fatsoenlijke aanbeet en ging de dobber gedurende enkele seconden goed onder water.

Echter, daarna liet de vis los en hebben we geen aanbeten meer gezien. Verschillende plekken geprobeerd, maar alle zonder succes. Dat is jammer, want een paar dagen geleden waren we hier boven en was de vis behoorlijk actief getuige de vele kringen op het water en de vissen die het wateroppervlak doorbraken.

Het is inmiddels 17:00 uur geworden en de regen begint behoorlijk toe te nemen. We besluiten daarom zonder succes terug te gaan om eten te gaan koken. Vandaag wordt dat Indonesische Viscurry. De curry was voorbereid meegenomen. Waarom het Indonesische curry is weten we overigens niet. Alleen was visbouillon toevoegen even wat binden en dan inktvis(ringetjes), garnalen en stukken kabeljauw toevoegen. We serveren het met rijst en een blend van broccoli en bloemkool. Daarna een rustig avondje.

Oh ja, Dirk is bottarga aan het maken. Niet van kuit van harders zoals het origineel recept op Sicilie voorschijft, maar van Schelvis kuit.

We hadden een paar Schelvissen die kuit bij zich hadden en dat wordt nu dus gedroogd in zout om in een later stadium thuis als smaakmaker geraspt op de pasta terecht te komen.

Ondertussen buldert de wind om het huis en wordt het tijd om het mandje op te gaan zoeken.

Reint

De kroketten smaakten heerlijk. Ik heb het recept van de Indonesische viscurry al
gevonden ?. Een aanrader.

Eef

Wat jammer dat de vis niet mee werkt ,de kroketten zien er heerlijk uit

Liesbeth

Dat eten van jullie klinkt lekker. Terwijl ik get zit te lezen loopt het water me in de mond. Mmmmm, heerlijk. Jammer van het weer vandaag, maar dit had ook weer wat toch.
Geniet nog maar even van alles.
Groetjes Liesbeth

marinka

het gaat meer op een culinair tripje lijken met al dat lekkers. Jammer dat de vis nog niet zoveel zin heeft. Rustdagje is ook wel weer lekker, zeker als de wind om het huis waait. Boekje lezen of kaarten is dan ook wel leuk. Geniet nog even van de laatste dagen en ik hoop met wat meer visvangst, want daar zijn jullie uiteindelijk voor gekomen.