zeepier-op-leka-2022.reismee.nl

De 2e dinsdag

Als ik uit bed kom tref ik Reint aan de (inmiddels gedekte) eettafel aan. Hij zit daar geheel alleen met zijn telefoon te spelen. Rien zit hetzelfde te doen in de woonkamer. Rare jongens die Romeinen denk ik dan

Het is vanochtend een beetje en witte wereld met al die sneeuwbuien die overtrekken.

Dat levert wel mooie plaatjes op.

We kunnen weer vissen vandaag. De wind is afgezwakt tot 4 á 5 en komt uit het NW. Er zijn dus herhaaldelijke sneeuwbuien met hagel er in, die pijn doet op je hoofd! We kunnen niet ver weg, toch lijkt het of de vis er ineens wel is en wil bijten. Reint zit vandaag bij ons in de boot en hij start gelijk een inhaalrace om weer bij te komen met het aantal gevangen vissen. Dat lukt hem ook aardig, alleen Dirk kan hem bijhouden dankzij een goudkleurig pilkertje in de vorm van een lichaamsdeel waar je normaal niet mee te koop loopt. Al snel zit hun metselkuip half vol met mooie kabeljauwen. Bij de andere boot wil dit niet zo heel erg lukken en blijven de vangsten achter.

Halverwege de middag zijn we er eigenlijk wel klaar mee. De vissen moeten ten slotte ook nog eens schoongemaakt worden. Tijdens het schoonmaken worden we gadegeslagen door een hongerige meeuw. Een brutaal ding dat wel erg dichtbij durft te komen. Eerst zit hij argeloos op een beetje afstand op onze boten, maar later durft hij het zelfs aan op steiger vlakbij de krat met schoongemaakte vis te gaan zitten in de hoop in een onbewaakt ogenblik een graantje mee te pikken. Uiteindelijk hebben we denk ik zo'n 18 kg filets.

Begin van de avond ontvang ik een berichtje dat mijn kleinzoon Dani zich aan het voorbereiden is om in de toekomst ook mee te gaan naar Noorwegen.

Hij blijkt een (Alibaba) telescoophengeltje gevonden te hebben (had hij al bij zijn geboorte van Opa gehad) en is nu aan het vissen naar de doperweten die op het aanfrecht liggen.

We hadden Isabell nog gevraagd om wat eieren. Die heeft een zak eieren klaargelegd waarmee we Nederland wel gaan halen. 10 grote eieren en weer een volle zak kwarteleieren. Die laatste zullen we morgen wel koken zodat we tijdens de wachttijd het vliegtuig nog wat te knabbelen hebben.

Van Karl Oddvar hebben we nog niets gezien. Hij zou oorspronkelijk maandag al thuis zijn van zijn werk op een olietanker. Echter vandaag nog niets van hem gezien. De boot van Dirk en Wiegert is nog steeds defect en zij huren dus nog steeds een boot van Vidar. We gaan er van uit dat de boot ook woensdag nog niet gerepareerd is en hebben dus Vidar gevraagd of we zijn boot ook woensdagochtend nog mogen gebruiken.

Hoewel we morgenochtend nog gaan vissen, begint vanavond al heel voorzichtig de inpak woede. Wiegert is bijvoorbeeld al bezig met het verdelen van de vis (de een wil gestript en de ander met vel). Alles wordt per persoon in zakken gestopt. Morgen wegen we alles en herverdelen we, zodat iedereen hetzelfde portie in gewicht krijgt.

Omdat het morgen een kort visdagje is spreken we af om vroeg te beginnen en rond de middag te stoppen om op tijd alles schoon en ingepakt te hebben. Immers we moeten donderdag om 06:55 uur klaar staan met al onze spullen op de steiger van de post-ferry.

Na het inpakken van de vis dus snel in ons bedje gekropen.

Eef

Zo ,dat was dus een lekker vis dagje ,fijn dat jullie veel gevangen hebben,ik hoop dat jullie vandaag ook nog wat vangen ,en dan zit het er al weer op

Joke

Top dat Reint weer mee kon op de boot en dat het ook nog een goede visdag was voor jullie. Veel succes en natuurlijk ook plezier vandaag nog en een goede terugreis morgen.

Willem

Prachtig land, bakken vis en prachtige verslagen! Wat wil je nog meer? ;)

Bert

Ondanks het slechte weer toch nog een mooie bak filets op de valreep ,de verhalen weer met genoegen bekeken , morgen een goede reis .

Teuny

Eindelijk veel vis gevangen: TOP!

Els

Bedankt voor de leuke verhalen en prachtige foto's. Goede terug.

Liesbeth

Eindelijk dan een keertje genoeg vis gevangen. Dat moet een lekker gevoel zijn. Bedankt voor de leuke blogs iedere dag. Was leuk om te lezen.
Goede reis terug naar Nederland voor as Donderdag.
Groetjes van Liesbeth.

Rinus

Zo te zien hebben jullie ook nog makreel gevangen een lekker maaltje vis. Een veilige terug reis allemaal.