zeepier-op-leka-2022.reismee.nl

Zaterdag de 5e Visdag

Het weer ziet er vanochtend prima uit. Volgens de voorspelling blijft het de hele dag prima. Reint heeft helaas nog steeds teveel problemen met zijn rug om mee te gaan en hij besluit wat boodschappen te doen en daarna te gaan wandelen.

Wij besluiten om maar eens naar de vaste wal te varen en daar de kantjes af te vissen. Gelukkig start de boot van Dirk en Wiegert weer. We blijven mede op verzoek van Karl Oddvar een beetje bij elkaar om zo elkaar hulp te verlenen mocht dat noodzakelijk zijn. Aan het eind van de ochtend hebben we best wel een paar mooie vissen gevangen. Dirk gebruikt een klein goudkleurig pilkertje en die blijkt beter te werken dan welke andere kleur dan ook (zijn te koop bij Alibaba ). Helaas stopt de motor van de boot van Wiegert en Dirk er zo rond de middag weer mee. Het lijkt wel hetzelfde probleem als gisteren (water in de diesel). Nu worden ze door de boot met Rene en Rien terug gesleept naar de haven (https://www.youtube.com/watch?v=6-YGFfogKvY).

In de haven snel contact opgenomen met Vidar van het Vertshuset Herlaug. We kennen hem goed en hij heeft diverse boten die hij aan zijn gasten verhuurd. Toevallig weten we dat hij nog een boot niet verhuurd heeft en we vragen of we die kunnen huren. Vidar is op de haven bij zijn boten bezig met onderhoud en hij vindt het prima. Dus snel die boot gepakt en bij onze steiger de boel van de ene boot naar de andere overgeladen. Als met al zitten we binnen 3 kwartier weer op het water met nu een heel luxe boot. Ruimte voort Wiegert om te zonnebaden zelfs.

Gelukkig houdt hij zijn overal aan want ik denk dat we anders gearresteerd worden voor het aanrichten van grote milieuschade (al die gassen die zich in dat pak hebben opgehoopt), en verstoring van de openbare orde en om over de rest maar niet te spreken!

De 115 pk brengt ons snel aan de noordzijde van Leka, waar we verder de middag vissend doorbrengen. Onderweg daar naar toe zagen we Reint nog wandelen op het wandelpad op de oever. We hoeven hem niet eens te bellen, want hij heeft al in de gaten dat wij het zijn met een andere boot.

Al met al hebben we met 4 man slechts 25 vissen gevangen vandaag. Iets beter dan de dagen ervoor, maar nog steeds bedroevend weinig.

Het avondeten bestaat dit keer uit gebakken appels en rode kool, saucijzen, aardappels en bloedworst (echte Boudin Noir) met rode uien compote. De bloedworst gaat er bij Reint, Wiegert en Dirk goed in.

Rien en Rene zijn wat terughoudender (zit vooral tussen de oren) en beperken zich tot saucijs bij het eten. Na het avondeten en de koffie moet de vis nog ingepakt worden. Dat doen we tegenwoordig heel modern met ziplock-zakjes. We hebben 2 chefs die zich daarmee bezig houden.
De chef etikettering en de chef luchtvrij inpakken. De rest van ons mag de vis aanreiken en in de zakjes deponeren.

Morgen is er meer wind, maar we hopen er toch uit te kunnen om nog te vissen. Anders wordt het een wandeling naar het forelvismeer op de fjell.

Reint

Dirk, je omschrijft de pilker wel heel onschuldig.

Eef

Wat een gezeur met die boot ,de volgende keer gewoon die andere boot huren ,ik hoop dat de wind wat minder wordt en jullie vandaag rustig kunnen vissen

Liesbeth

Pfff, wat een gedoe iedere dag met die boot die het iedere keer begeeft.mom moederloos van te worden, maar jullie zijn bikkels en geven de moed niet op. Toppertjes.

Rinus

Een mooi maaltje vis , hebben jullie ook nog een heilbot gevangen?.
Het zal wel koud zijn met de sneeuw, vandaar die dichte warmte pakken. Veel vis plezier nog.

Henny Bakkenist

mooi verhaal en fijn om zo'n visdag mee te beleven.
Dat forellen meer lijkt me ook wel wat, maar misschien is het nog te vroeg in het jaar daarvoor. Veel plezier en vissers geluk.