zeepier-op-leka-2022.reismee.nl

Vrijdag de 4e visdag

Vanmorgen zag het weer er best goed uit. Planning was om met één boot naar het noorden te varen en met de andere boot naar het zuiden om toch een beetje een indruk te krijgen waar nu eigenlijk vis te vangen is en de kansen zoveel mogelijk te spreiden. Want het is bijzonder slecht vissen de afgelopen dagen. Het lijkt wel of de vis verdwenen is. Je ziet het ook aan de boten van de andere toeristen visserijbedrijven. Ook zij zoeken overal naar vis.

Bij het ontbijt vandaag lichtgroene eieren (geen idee van de soort gevleugelde vriend waar die van afkomstig zijn). Het formaat is 3 minuten koken. Ze smaken prima, maar we gaan toch eens in die menageri van Isabell om te kijken wat voor pluimvee daar ronde loopt. Na het ontbijt snel naar de boten om op pad te gaan. Onderweg zien we nog verschillende zeearenden, waaronder een koppel dat duidelijk aan paarvorming aan het doen is.

Na een voorspoedige vaart blijkt op de 1e visstek de boot van Wiegert en Dirk het te begeven. De motor slaat af en weigert elke verdere dienst. Dirk denk dat er water in de dieselolie zit of dat het brandstoffilter verstopt is. Aan beide kunnen we zonder het juiste gereedschap niets doen. We zijn een kilometertje of 4 a 5 ten noorden van Leka op open water. We liggen niemand in de weg en het duurt minimaal een uur of 2 voordat het gevaarlijk kan worden omdat we in de scheepvaartroute komen te liggen. We bellen dus zoals afgesproken Isabell om hulp. En ja hoor, die wordt snel geregeld, want al snel belt Isabell terug dat hulp onderweg is. En ja hoor, een half uurtje later horen we ergens een motor. Dat blijkt van een snel schip te zijn dat op ca. 5 km afstand pijlsnel in onze richting koerst. Al snel krijgen we in de gaten dat het voor ons bedoeld is. Eenmaal langszij wordt snel een sleeplijn vastgemaakt en worden we richting de haven gesleept. We hadden een sleeppie naar de haven nodig. Het werd 1000 pk. - YouTube In de haven worden we opgewacht door Reint.

Reint heeft een probleem met zijn rug en vond het verstandig vandaag maar even rustig aan te doen. Hij was net klaar met boodschappen doen toen hij een berichtje zag dat wij onderweg waren naar de haven en besloot ons op te wachten. Karl Oddvar laat ons ondertussen weten dat de monteur er pas na 16:00 kan zijn. We besluiten daarom dan maar een rondje eilandverkenning te doen met Reint. Eenmaal onderweg breekt de zon goed door en besluiten we toch een wandeling te gaan maken de fjell op. Reint had toevallig net ervoor in de supermarkt nog gehoord dat het meer waar we wel eens forel vissen, nog steeds bedekt was met ijs. Toch besluiten we daar heen te wandelen omdat het een mooi beschutte en niet te steile wandeling is met een fraai uitzicht.

Het werd een heel mooie wandeling met mooi weer en als verrassing een volledig ontdooid meer. Aangezien dit weekeinde veel wind voorspeld wordt is dat wel handig om te weten.

Om 16:00 is er inderdaad een monteur met de boot bezig en inderdaad blijkt water in de diesel het probleem te zijn, dat dus opgelost wordt.

Na het eten gaan Rien en Dirk nog even proberen om vis vanaf het havenhoofd te vangen. Op een mini gul van 15 cm en een zeester na was ook daar niets te vangen. Het is om een beetje moedeloos van te worden.

Morgen beter hopen we (als de wind het toelaat).

Liesbeth

Wat jammer, motorpech en wat vervelend voor Reint dat hij niet mee kon ivm zijn rug. Hopelijk gaat het morgen voor iedereen weer goed en kunnen jullie met z'n allen op vissen jacht. Veel plezier allemaal. Groetjes vanuit Amersfoort.

Eef

Wat een pech zeg ,gelukkig is alles goed gekomen ,wat een mooie natuur

Bert Dijkers

Wat een pech! Wim is er natuurlijk niet bij, want die brengt geluk. Wel mooie natuurfoto's. De omgeving alléén al is de moeite waard om te zien.