zeepier-op-leka-2022.reismee.nl

Donderdag de 3e Visdag

Vanmorgen voor het eerst geen witte wereld bij het wakker worden.

Bij het assortiment eieren die we hebben zitten 5 grote eieren met bruine spikkels. We hebben bij Wim (weet alles van kippen en dus van eieren) nagevraagd van welk dier deze eieren zouden moeten zijn. Volgens Wim zijn die bruin gespikkelde eieren van een bruine Pino, hetgeen ons toch een beetje aan het twijfelen brengt over de kwaliteit van zijn specialisme. Volgens ons is Pino namelijk een mannetjesvogel en die leggen helemaal geen eieren (Pientje is volgens ons de vrouwelijke en dus eileggende variant). Afijn, die grote bruin gespikkelde eieren hebben we voor het ontbijt 4,5 minuten gekookt en bleken toen heerlijk zacht gekookt en ze smaakten prima!

Alleen Rien had er iets moeite mee. Zijn eitje paste namelijk niet op zijn sneetje brood en dat resulteerde in een met eigeel doorweekt sneetje brood (mjammie) en een laag eigeel op zijn bordje (ook mjammie; kun je afscheumen met een sneetje brood).

We varen vanochtend richting noorden en zien wel hoe ver we met deze wind kunnen komen. Dat valt dus wat tegen en we komen niet aan het noordelijkste puntje van Leka omdat de golven daar te hoog zijn voor onze bootjes en de driften te snel worden om het (kunst)aas aan de grond te krijgen/houden. Er ligt nog een restje sneeuw op de omringende bergen.

Rien onze "chef koken" heeft kennelijk wat in het eten van gisteren (eendenpoten) gestopt dat er bij Wiegert toe leidt dat hij wat "los in de broek" is. Hij zit natuurlijk de hele dag in een overall die zo nui en dan bol komt te staan. Doet Dirk een beetje denken aan die reclame van dat luchtkasteel dat gaat vliegen. Dus stelt Dirk voor om een touw aan zijn been te binden met en stuk ankerketting, zodat hij gewoon aan dek blijft. Wiegert zegt echter dat hij geen last van opvliegers heeft, maar van langdurige stank omdat het slechts langzaam vrijkomt uit zijn pak en dan nog alleen via zijn kraag (dus dicht bij zijn neus ).

Wat betreft de vangst valt te melden dat het ronduit slecht was. We snappen niet waar de vis is? Hoewel, Rien zijn PR voor kabeljauw wist te verbeteren tot 107 cm.

Eenmaal in de haven gaat hij ook nog eens op zoek naar zijn horloge .

We stoppen uiteindelijk vroeg vandaag en zijn lekker bijtijds klaar met eten. In van de avond is de sneeuw ook weer terug en zitten we binnen de kortste keren weer in een witte wereld.

Liesbeth

Goeie vangst vandaag en zo te lezen genieten jullie met volle teugen. Leuk om iedereen dag de blog te lezen.
Geniet er nog maar lekker van allemaal. Voor je het in de gaten geb beginnen jullie alweer aan de terugreis. Fijne dagen nog allemaal.