zeepier-op-leka-2022.reismee.nl

De heenreis en onze 1e visdag

Op maandagochtend om 06:15 afgesproken op Schiphol. Iedereen is op tijd. Inchecken verloopt voorspoedig. Even wachten voor de veiligheidscontroles en dan direct door naar de gate. Het was nog behoorlijk druk op Schiphal. Dit was nog de nasleep van de onaangekondigde staking afgelopen zaterdag waardoor veel vluchten geannuleerd werden en dus later ingehaald moesten worden.

Tijdens het wachten bij de gate kunnen we zien dat onze bagage het ruim in gaat. Onderweg zien we dat er nog veel bevroren is in Noorwegen.
We zjn op tijd in Trondheim aangekomen. Snel even wat biertjes gekocht in de taxfree shop, geld pinnen en dan door naar de trein. Ondertussen snel de trein- en bustickets geboekt via de nieuwe app van het Noorse openbaar vervoer. Werkte dus prima!. De trein is op tijd in Steinkjer (ca 1,5 uur noordelijk) en daar hoeven we maar 10 minuten te wachten op de bus. Ook die is op tijd in Namsos (ongeveer 1,5 uur noordwestelijk van Steinkjer). Daar ligt de snelle postboot naar Leka al op ons te wachten. De snelle postboot naar Leka - YouTube

Strak om 18:45 komen we op Leka aan. Het huis staat op ca 150 meter van de aanlegsteiger van de ferry. Dus een paar keer heen en weer lopen met de kruiwagen van buurman Thorgrim en alle bagage staat in het huis. Dan kwartier maken en snel een lekkere tomaten-groentensoep (met veel ballen) verorberen. Effe een momentje rust waarna de hengels opgetuigd worden zodat we morgen snel het water op kunnen.

Karl Oddvar is er niet )zit op zee ergens), maar gelukkig zorgt zijn dochter Isabell dat we niets te kort komen. Ook een oude bekende van ons (Lydia, de ex van Karl Oddvar) komt nog even langs met extra dekbedden en even later nog eens met2 zakken eieren van de menagerie van Isabell. Een deel van de eieren kunnen we niet eens thuisbrengen. We denken dat dit ganzen- of eendeneieren zijn. De rest zijn eieren van krielkippen, een middelgroot ras en grote kippen en kwartels. Dat wordt puzzelen met de kooktijd!

Dinsdag iedereen (behalve Wiegert) is op tijd wakker. Niet iedereen heeft heel erg goed geslapen. Het was vannacht nogal koud (we werden in een witte wereld wakker) en hier en daar moeten we vandaag het beddengoed wat aanpassen om lekker warm te slapen. Vandaag is er best wel veel wind en we kunnen dus alleen dicht bij de haven vissen. Bij het ontbijt trakteren we onszelf op elk 2 krieleitjes. Volgens Reint is er een ei uitgekomen want er zit een kuiken in de schaal met eieren.

Het weer is een doorlopende afwisseling van hagel, sneeuw en zon. Onder die buien zit best veel wind waardoor we niet ver weg kunnen. De vangst is niet echt jofel. Veel vis gaat retour omdat we ze te klein vinden. Maar uiteindelijk heeft iedereen wel een paar mooie gullen gevangen. We stoppen vandaag redelijk vroeg omdat we nog een auto van Karl Oddvar moeten ophalen en we nog boodschappen moeten halen. Het eten vandaag bestaat uit zeewolf want die lag nog in de vriezer van afgelopen september. Daarna de vis schoonmaken. Uiteindelijk blijken een 7,5 kg visfilets te hebben. Lekker een rustig avondje verder; blogje schrijven en de vangsten verplicht registreren.

Morgen wordt er minder wind verwacht en plannen we dag vissen verder weg van de haven. Kijk vooral ook de foto's!

Inpakken

We konden vanmorgen al vroeg inchecken voor onze vlucht maandagochtend. Wat een ellende was dat gisteren voor mensen die op vakantie gingen (of dachten te gaan!). Hopen dat ze morgenochtend de achterstanden ingehaald hebben en wij dus gewoon zoals gepland kunnen reizen.

De hele dag een beetje aan het rommelen geweest om alle boxen en tassen netjes op gewicht te krijgen en toch alles mee te nemen. Ik ben blij dat ik zelf een soort van voorraadje visspullen in Noorwegen heb aangelegd. Dat scheelt best wel stress. Bij Rene is het echt passen, meten en kiezen. Wiegert en Rient knipperen niet met de ogen en Rien is de pindakaas aan het uitsmeren in zijn koffer.

Morgenochtend hebben we om 06:15 op Schiphol afgesproken en dan begint het avontuur echt! We houden je op de hoogte!

Kroketten?

Ja, het moet niet gekker worden er wordt een echte wedstrijd gehouden. Het gaat er om wie de beste kroket maakt. Niet zo maar een kroket, maar een kroket van eendenek. Ja, jullie leest het goed de nek van eend. Rien levert altijd de eendenbouten en had vorig jaar eens eendennekken om te proberen. Dat was dus even nadenken. Het idee was om er bouillion van te trekken. Toen de bouillion klaar was bleef er best wel mooi vlees over, dus al snel bedacht om er kroketten van te maken. Dus nu hebben Rien en Dirk elk een portie kroketten gemaakt. Die staan dus op het menu (of tussendoor) om te bepalen wie de lekkerste heeft gemaakt. We houden je op de hoogte.

Het passen en meten om alles mee te krijgen is begonnen

We gaan ook dit keer weer met het vliegtuig, dus niet alles kan mee! Hierbij geldt "In der beschränkung zeigt sich erst der Meister, und das Gesetz nur kann uns Freiheit geben" ( ). Is weer eens iets anders dan Eisenbahnknotenpunkt hin und her Schichter (ik ben weer goed op dreef vanavond!). De reisplanning is: dat we op maandag 25 april om 07:15 verzamelen op Schiphol. Om 09:20 uur vertrekt het vliegtuig en we komen dan 11:30 uur aan op het vliegveld Trondheim. Om 13:53 uur hopen we dan de trein naar Steinkjer te kunnen nemen (ca 1,5 uur reizen). Op station Steinkjer stappen we dan om 14:33 uur over op de lijnbus naar Namsos (ca 1,5 uur) en dan om 16:10 weer direct overstappen direct op de snelle postboot naar Leka (ca 2,5 uur). Als alles goed gaat zijn we dan op 18:45 uur op Leka. De bus en ferry wachten wel een paar minuten op de trein en op elkaar (grotere vertraging geeft problemen). Meest kritisch is dat we geen vertraging met vliegen moeten krijgen, want dan hebben we snel kans dat we pas de volgende dag aankomen (moeten we dus ergens overnachten). De reis hebben de mannen ook in 2019 gedaan en toen zonder problemen. De reis van 2021 volgde een route via Grong met een overnachting er in.

Zoals elke visreis begin het inpakfeest met het menu en de noodzakelijke inkopen voor ontbijt en lunch. De selectie van wat we inkopen hangt af van de hoeveelheid inpakruimte (lees koelboxen), het gewicht van het item en het verschil in koopprijs tussen Nederland en Noorwegen. dus altijd weer zoeken naar de juiste balans. Je wilt zoveel mogelijk meenemen ook al omdat je op vakantie gaat om te vissen en niet om boodschappen te gaan doen.

Brood is zo'n dingetje. Ze hebben prima brood in Noorwegen en de broden zijn ook net zo groot als die bij ons, alleen wegen ze veel minder (scheelt wel 30%). Als je dat terugrekend naar calorische waarde dan is brood daar best wel duur (en kost het veel meer beleg). Een overweging dus om het van hier mee te nemen. Ook vlees is best wel duurden om maar niet te spreken van verse groenten. Kortom een heel gepuzzel, waarbij elk item precies gewogen wordt zodat we precies weten of een koelbox vol is! Daarbij komt dat het allemaal maakbaar moet zijn. Dus sommige dingen worden hier voorbereid om te zorgen dat iedereen het daar met een eenvoudige instructie gereed kan maken om te nuttigen. Vanavond toevallig nog even een currybasis gemaakt voor de romige Indonesische viscurry. De keukenprins van dienst hoeft dus alleen een halve liter water toe te voegen, de boel op te warmen en iets te binden met maïzena (verhoogd het romige karakter) en iets citroensap toevoegen. Rijst erbij koken. De inktvis in ringen snijden en de kabelU in stukken van ca 4xd4 cm en dat alles met een goeie hand vol garnalen op middelmatig vuur even in 10 minuten te garen (niet te lang en niet meer roeren anders krijg je visssoep!). Wat vers korianderblad toevoegen en opdienen. Kortom kind kan de was doen voor een koningsmaal! Idem met de gestoofde eend met groenten. Ook eigenlijk alleen opwarmen (met een goeie scheut rode wijn of rode port erbij) en ondertussen de hele korrel Bulgur koken met een ingemaakte (Marokkaanse) citroen er in. Na 15 minuten stat het eten op tafel. Meeste werk zit in de Lapskaus (al die groenten schoonmaken en snijden).

Maar goed we zijn dus begonnen. Hengels verhuizen en koelboxen verhuizen van het ene adres naar het andere, de boodschappen worden verzameld en op gewicht naar een ander adres gebracht (waar de betreffende koelbox staat). Rene gaat aan het puzzelen alle hengels bij elkaar ingepakt en transport klaar te krijgen. Afspraken maken over wie wat inkoopt.

Gelukkig begint er lijn in te komen en komt alles langzaam bij elkaar.

De voorbereidingen zijn in volle gang

zenuwen pieken; de voorbereidingen zijn in volle gang.

Het menu wordt bedacht en inkopen worden gedaan. We nemen helaas afscheid van de bruine bonen, schouderkarbonaden en tot verdriet van Rene is de kip Parmigiani ingeruild voor een 2e maaltijd met eendenpoten (beetje enthousiasme van Rien?).

Nieuwe dingen moeten er mee! Zo ligt er de vraag naar ontbijtkoek van Reint, waarvan Rien denkt dat de boot misschien wel harder gaat. Nou, Dirk denk dat alleen het wc-papier daar harder van gaat. Bijna was er overeenstemming (tenminste we hoorden geen tegenberichten) om een keer stierenkloten op het menu te zetten. Van Wim mocht dat nooit omdat hij bij de gedachte alleen al zelf last kreeg van opgetrokken ballen. Helaas bleken stierenkloten net zo duur als goeie biefstuk. Dat ging dus niet door en nu het meeste is voorbereid en ingekocht blijkt dat de prijs ineens veel lager is geworden, maar ja nu is het te laat. Dirk vond een adresje dat wekelijks naar Rungis (de markt in Parijs) ging en liet ze dus maar eens een echte boudin noir meebrengen.

Dat wordt dus rode kool, gebakken appels, bloedworst (en voor een enkeling een saucijsje), rode uien compote met balsamico azijn en honing. Een wijntje bij het eten komt dit keer uit bags in box (je weet wel van de kartonnen pakken met en zak wijn). In het verleden al wel eens geprobeerd, maar dan was het toch niet meer dan redelijk. Tegenwoordig horen we dat ze steeds betere worden. Dus besparen op gewicht en dozen in de koelboxen!Volgende week de hengels bij elkaar brengen en inpakken tot één pakket en dan passen en meten en bepalen wat er uiteindelijk wel en niet mee kan.

Export-quotum voor vis is nog een probleem. Ondanks diverse toezeggingen van Karl Oddvar zien we de daarvoor benodigde registratie als Toerist Sportvisbedrijf nog niet op de website van het Noorse ministerie verschijnen. Vandaag nog maar eens gevraagd of het gelukt was (je weet natuurlijk nooit hoe de ambtelijke molens de boel daar vertragen). We zien wel anders moeten we contact opnemen met Vidar. Volgens zijn website heeft hij nog wel boten beschikbaar en we hopen dat hij er dan één aan ons wil verhuren om zo quotum te krijgen. Blijven hopen denk we dan maar!

Welkom op onze Reislog!

Hallo en welkom op onze reislog!

Ook in 2022 gaan we weer naar het Noorwegen om een weekje te vissen. Opnieuw naar het prachtige eiland Leka. Dit jaar helaas geen Wim en George erbij. Dus was er gelegenheid om eens een introducee mee te nemen. Iemand die eens vissen al jaren op zijn bucket list had staan. Dat wordt dus improviseren, want wie jast de piepers nu, snijdt de groenten en test of het eten voldoende gaar is en genoeg zout bevat en houdt de groep in het gareel en wie gaat de haringwormen controle uitvoeren op de filets.

De groep bestaat dit jaar uit 5 personen te weten: Rene, Rien, Wiegert, Reint en Dirk.

Zoals elk jaar huren we weer het huis op de haven van Skei. Hoewel dat in aanvang voor dit jaar nog wel spannend was vanwege de mededeling van Karl Oddvar in september vorig jaar, dat er renovatieplannen zijn.

We kunnen niet wachten om te vertrekken!